Waarom Twitter een effectief marketingtool is

Twitter is populair en heeft een gigantisch aantal gebruikers, doe er je voordeel mee je kan Twitter namelijk prima inzetten als marketinginstrument. Niet te vergeten het is gratis dus als je met weinig budget een product of dienst wilt vermarkten is Twitter ideaal. Natuurlijk zijn er nog andere socialmedia kanalen die je kan inzetten.



Maar Twitter heeft tal van voordelen, het is een heel sociaal platform waar je makkelijk met je doelgroep en interessante twitteraars in contact kan komen. Volgers krijgen is daarnaast niet zo moeilijk te krijgen.

Het kost wel tijd, maar zeker geen geld. Als je de basis van Twitter onder de knie hebt en je erachter wilt komen hoe je Twitter nog effectiever kan inzetten lees dan verder.

Consistentie

Een goede bio, in gesprek gaan met andere twitteraars en een consistente toon is belangrijk om een goede naam op te bouwen en herkenbaar te worden onder je volgers. Immers moet je, je voorstellen dat iedereen aandacht probeert te krijgen op Twitter en mensen je dus beter onthouden als ze weten waar je voor staat en wat je doet.

Zorg dus voor consistentie en plan van te voren waar je over gaat tweeten, wat de tone of voice wordt en wat voor informatie je wilt delen. Je vraagt je misschien af of dit echt nodig is.

Als je Twitter als marketingstool wilt gebruiken en zoveel mogelijk geld wilt verdienen dan zou je inderdaad meer moeten letten op wat je wel en niet zegt. En natuurlijk welke informatie interessant kan zijn voor je volgers.

Lijsten en relaties opbouwen

Twitter kan nogal chaotisch overkomen dit wordt nog erger als je zelf ook veel mensen gaat volgen, daarom is het verstandig om lijsten op te bouwen. Maak  verschillende lijsten in twitter met minstens 50 experts, bedrijven, invloedrijke mensen, potentiele partners en bloggers in jouw vakgebied of branche.

Als je eenmaal je lijsten hebt samengesteld bekijk de lijst dan dagelijks en ga regelmatig met ze in gesprek. Op deze wijze kun je relaties opbouwen en kunnen er eventueel samenwerkingen ontstaan of wellicht kun jij je product onder de aandacht brengen of gratis promotie ontvangen. Volg daarom ook PR bureaus , mensen die in de marketing zitten en eventueel journalisten, als je gratis publiciteit wilt is dit de manier om relaties op te bouwen.

Als je de lijsten samenstelt moet je hier echt even voor gaan zitten, maar geloof me het is het echt waard. Er zijn ontzettend veel gebruikers op twitter maar als je focus houdt is dit social media kanaal bijzonder effectief om online geld te verdienen.

Wedstrijden en kortingen

Als je een redelijk aantal volgers hebt kun je prima kortingen of speciale aanbiedingen onder de aandacht brengen van je Twitter volgers. Bijvoorbeeld: “Als je dit bericht retweet kun je 70% korting krijgen.” Of “Retweet dit bericht en maak kans op een gave prijs….”  Het bericht kan je meer laten opvallen door bepaalde hashtags te gebruiken zoals: #wedstrijd #prijsvraag of #korting.

Daarnaast is een foto ook niet verkeerd, maak een opvallende foto waarbij je de prijsvraag duidelijk vermeld. Veel mensen scrollen door de foto’s van andere twitteraars en dus zelfs wanneer je al andere tweets hebt geplaatst blijft je wedstrijd of kortingsactie op deze wijze nog steeds opvallen.

Combineer twitter met andere marketingactiviteiten

Twitter kan je prima combineren met je andere social media en marketingactiviteiten. Heb je een nieuwsbrief? Breng dan je “Twitter wedstrijd” onder de aandacht. Dit kan je nog meer volgers en potentiele klanten opleveren.

Heb je veel volgers op een ander socialmedia kanaal verwijs ze dan ook door naar Twitter, het liefst wel met een lokkertje. Bijvoorbeeld een gratis E-book of een leuke wedstrijd.

Een simpel trucje om je laatste tweet onder de aandacht te brengen

Heb je net je product gepromoot, een dienst onder de aandacht proberen te brengen of een wedstrijd op Twitter geplaatst. Maar wil je dat meer mensen het zien? Gebruikt dan dit effectieve trucje. Zodra je dus een belangrijke tweet op je twiterpagina zet.

Ga dan je lijst door en gebruik de “favoriet ster” en geef zoveel mogelijk mensen met een leuke tweet een ster. Waarom? Mensen die een “favoriet ster” krijgen zijn vaak nieuwsgierig wie die ster heeft gegeven en zal dan even de tijd nemen om op je Twitter profiel te kijken.

Voor jou dus een mogelijkheid om nog meer mensen op je pagina te krijgen. Een klein trucje dat werkt. Let wel op dat je mensen een “favoriet” geeft die niet al miljoenen volgers hebben. Iemand die 50 favorieten heeft op een tweet zal niet snel je Twitter pagina bekijken, houdt daar rekening mee.


bookmark
bookmarkbookmarkbookmarkbookmark

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *